Bay Ágota:
Szemünk védelmében
Kevés tanulmány vizsgálta azonban, mennyire hatékony az amerikai étrendi útmutató a korosodással összefüggő krónikus betegségek, például a szürkehályog megelőzésében. Ezt a hézagot igyekezett betölteni az American Society for Nutritional Sciences szakfolyóiratban 2004-ben megjelent tanulmány (Moeller at al.), amelyben a korábban közölt Nurses’ Health Study 497, 52 és 73 év közötti alanyán végzett szemvizsgálatokról számol be, összefüggéseket keresve a nővérek étrendje és szemük állapota között. A vizsgált személyeknél korábban nem diagnosztizáltak kataraktát. Az étrendre vonatkozó adatokat a szemvizsgálatokat megelőző 9-11 évben gyűjtötték össze, és a minőség meghatározásában a következőket vették alapul: hány adag zöldséget, gyümölcsöt és teljes gabonát esznek naponta; 2.mennyiben egyezik meg az amerikai ajánlásokkal (Recommended Food Score, RFS, Healthy Eating Index, HEI), azaz milyen arányban tartalmaz ajánlott élelmiszereket.
A kutatási eredmények (mérsékelt vagy erőteljes) fordított összefüggést jeleznek az amerikai étrendi útmutatónak megfelelő étrend és a nők körében a korfüggő szemlencse opacitás előfordulása között. Ez akkor volt a leginkább nyilvánvaló, ha az útmutatások egészének érvényesülést vizsgálták a HEI révén. Azoknál a nőknél, akiknek a kosztja megfelelt vagy nagyjából megfelelelt az USDA elvárásainak, ritkábban diagnosztizáltak szemlencse opacitást. Az összefüggés egyértelműbb volt a C-vitamint nem szedőknél.
A kutatás külön-külön górcső alá vette a gyümölcsök, zöldségek és teljesőrlésű gabonák
fogyasztásának és a szemlencse elhomályosulásának kapcsolatát. A gyümölcsbevitel két legmagasabb kategóriájában a betegség gyakoriságának mérsékelt arányú csökkenését tapasztalták. A zöldségfogyasztás és a szemlencse opacitás között nem találtak jelentős mértékű összefüggést, a teljesőrlésű magvak bevitelében pedig a két legmagasabb kategórában figyeltek meg kisebb előfordulást, de nem jelentős mértékben. A különféle modellek alkalmazásával kapott számítások kevésbé voltak eredményesek a kor- és dohányzás modellekkel összevetve, és az együttes energiabevitel modell is csak tovább gyengítette az eredményeket.
Az Étrendi útmutató hangsúlyozza a változatos táplálkozás jelentőségét a szükséges tápanyagok és egyéb elemek bevitelében. Bár egy korábbi tanulmány szerint az ajánlott étrendi számítások (RFS) követése csökkenti a nők körében a mortalitást (Kant et al.), és több is jelentett összefüggést a katarakta és a mortalitás között, az RFS szempontjából vizsgálódva nem találtak összefüggést a táplálék változatossága és a betegség előfordulása között. A legmagasabb RFS quartilis kategóriában nem volt kevesebb a szürkehályog előfordulás. Az egészséges étkezés indexe (HEI) alkalmazásánál viszont a két felső quartilis kategóriában jelentősen kisebb gyakoriságot tapasztaltak.
Egyes élelmiszerek esetében (tej, gyümölcs) jelentős (fordított arányú) összefüggést találtak, de hangsúlyozzák, hogy a HEI átfogó követése sokkal erőteljesebb védelmet jelent a szembetegséggel szemben.
A C-vitaminról megállapították, hogy a rendszeresen szedőknél nem vagy kevésbé jelentős az öszefüggés a DGA-mintájú étrend és a katarakta rizikója között – mégsem feltételezik, hogy a C-vitamin szedése annyit érne a megelőzésben, mint a komplex, egészséges étrend.
Forrás: Overall Adherence to the Dietary Guidelines for Americans Is Associated with Reduced Prevalence of Early Age-Related Nuclear Lens Opacities in Women ; The American Society for Nutritional Sciences J. Nutr. 134:1812-1819, July 2004
Megjelent: Komplementer Medicina 2009/3. szám
| < Előző | Következő > |
|---|




