Bay Ágota:
Egy helytelen és sokat kárhoztatott étrend tanúságai – avagy tényleg olyan sokat javult a britek táplálkozása és egészségi státusa a közép-viktoriánus kor óta
Vajon tényleg olyan silány volt a közép-viktoriánus kor dolgozóinak táplálkozása, amilyennek a szakirodalomból megismertük? Hogy lehet, hogy mégis épp olyan hosszú életet élhettek meg, mint a mai munkások? Valóban olyan sokat javult azóta a britek táplálkozása, a társadalom egészségi státusa és az orvostudomány, vagy a fejlődés-elmélet csupán egy mítosz, ami ügyesen manipulál az évszámokkal? Szerencsés dolog-e korunk pusztító betegségeit degeneratívnak címkézni? És ha a britek ma mind táplálkozás, mind egészségi állapot tekintetében messze elmaradnak elődeik mögött, mi a teendője az orvostudománynak, és mi az egyénnek? Visszatérhetünk-e az annyit átkozott koszthoz, vagy ez csak tovább rontana a helyzetünkön? Ezekre a kérdésekre keresi a választ P.Clayton történész és J. Rowbotham farmakológus--táplálkozáskutató Journal oy Royal Medicine-ben megjelent tanulmánya.
Kulcsszavak:
közép-viktoriánus, táplálkozás, mediterrán diéta, mikroelemek és fitonutriensek, alacsony/magasfokú energiafelhasználás, várható élettartam, halálozási okok, degeneratív betegségek, fejlődés.
A teljes cikk pdf formátumban letölthető.
Megjelent: Komplementer Medicina 2009/4. szám
| < Előző | Következő > |
|---|




